GardenHERBShop: My career
HOME ABOUT US DIARI KATALOG CARA ORDER HUBUNGI KAMI

Thursday 3 May 2012

My career

 Buat masa sekarang aku adalah surirumah sepenuh masa. huhu, tak pernah terfikir sebelum ni aku nak dapat job ni. aku bajet aku akan menjadi seorang wanita bekerjaya yang anggun dan sofistikated tapi apakan daya kita hanya merancang. Aku pun tak tahu sampai bila aku akan pegang title surirumah ni. Tapi seriously, semenjak jadi surirumah ni, tak pernah aku bosan tak tahu nak buat pa. Malah, masa rasa macam tak cukup je. Sepanjang hidup, ini lah kerjaya paling mencabar bagi aku. Nak jadi surirumah yang hebat, memang kena master bab time management ngan stress management. Master electric engineering yang aku dapat tuh memang tak dapat di apply lagi buat masa nih.

kata seorang makcik yang sangat laser “ kolot sungguh kerja kau nih. Tak menjamin masa depan lansung. Orang lawa2 wangi2 gi kerja, kau duk selekeh jaga anak kat umah”. Sob sob, aku tidak lah kisah jadi surirumah sebab kita memang kena percaya yang Allah takdirkan kat kita adalah yang terbaik. Kolot ke tak bergantung kepada ilmu kita. Kalau kita betul2 tahu dan belajar cara pengurusan keluarga, parenting, pemakanan sihat dan lain2 ilmu rumah tangga insyaAllah kita juga boleh berjaya. Berjaya dalam konteks menghasilkan keluarga yang bahagia, sakinah, berilmu dan beriman (sakinah tu apa ye?)….sangat poyo macam bagus ayat aku…kita sambung lagi….Dan itu yang sebenarnya fitrah wanita. Fitrah wanita adalah cenderung kepada pengurusan keluarga. sebab itulah, kanak2 perempuan yang masih kecil pun sangat meminati main pondok-pondok, main doll, main masak2.  That’s called fitrah bukan kolot.

                Pasal menjamin masa depan lak, aku lansung tak setuju. Masa depan ke belakang ke tepi ke semua nya dah ditakdirkan oleh Allah berapa banyak rezeki kita. Tapi of kos la dengan usaha.  Apa usaha kau sebagai suri rumah untuk menyumbangkan rezeki pada keluarga? Bagi aku, sebagai surirumah, mostly rezeki/gaji kita adalah melalui suami kita. Oleh itu, rajin2 lah buat amalan murah rezeki seperti solat sunat dhuha, banyakkan doa, baca surah waqiah dan bermacam2 lagi. Tu pun dikira membantu meraih rezeki untuk keluarga ya.  (nasihat untuk diri sendiri). Lain2 buatla home based bisnes ke hapeke boleh je. Bercerita pasal rezeki ni, jangan ingat duit je. Skop rezeki ini adalah luas. Jangan ingat ko tak dapat makan gaji, ko rasa ko loser, rasa dunia sangat tak adil pada ko. Memang kena pelempang kalau ko fikir gitu. Percayalah, Allah sedang bukak jalan untuk ko ke arah yang lebih baik.

               Mengenai penjagaan kecantikan bagi surirumah, terpulang kepada individu tu sendiri. Kalau dah jenis selekeh tu, selekeh jugak. Ramai je yang berkerjaya lagi selekeh dari surirumah. Macam aku, aku memang sederhana je. Kalau time ada duit pun, aku bukan jenis yang gila shoping. (tertakluk kepada terma dan syarat)

Jom lah sama2 kita fikirkan positif tentang hidup kita. Pedulikan apa orang kata. Jangan hina orang sebab kita semua sama. Hidup bukan nya lama2..



Cuba teka mana dia wanita berkerjaya yang gojes itu

No comments:

Post a Comment