GardenHERBShop: Book review: Pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul
HOME ABOUT US DIARI KATALOG CARA ORDER HUBUNGI KAMI

Monday 23 July 2012

Book review: Pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul


Assalamualaikum…
novel cinta berkat

Aku memang suka membaca dari kecil tapi aku tak suka baca buku pelajaran. Aku suka baca buku yang santai dan mudah faham. Tapi bila masuk sekolah menengah, aku jadi kurang membaca buku2 santai. Masuk mrsm, boleh dikatakan tak lansung. Masuk u pun sama. Seingat aku, aku penah baca satu novel, Ombak rindu masa kat u. itu je. Minat membaca jadi tersekat sebab buku study pun aku tak sempat nak habiskan. Bila dah keje, ada la start balik baca sikit2. Tapi bila dah jadi suri rumah ni, husband keje beli buku je. Dalam sebulan tu kadang2 sampai 5-6 biji buku. Hoho. Memang bes.. 

            Hari ni nak review pasal satu buku sari Fatimah syarha mohd noordin. Sapa tak kenal? Aku start minat tulisan dia masa baca majalah solusi. Bagi aku penulis ni seorang manusia yang memperjuangkan cinta suci. Ya, bukan cinta kotor dan penuh dosa yang banyak sangat berleluasa sekarang ni. tulisan dia memang banyak pasal ni. pasal hubungan cinta antara lelaki dn perempuan yang halal hanya selepas berkahwin. Dia juga banyak menitikberatkan pasal cinta yang agung, iaitu cinta kepada Allah. Aku sangat menghargai usaha dia ni sebab nya kan walaupun kita dah di ajar dengan ilmu agama (ada tu yang tahfiz lg) tapi tetap tak patuh syariat bila bab hubungan dengan bukan mahram. Sebab apa jadi gitu? Sebab cinta itu fitrah. Kita ingin mencinta dan dicintai. Tanpa kita sedar, apa yang kita buat tu mengundang kebencian Allah. Hidup pun tak berkat. Jadilah tak bahagia. 

So, kita kena sentiasa ada guide dan nasihat pasal ni. bila kita tersasar sikit, kita baca then kita insaf balik (manusia=insan=pelupa). Oleh itu, buku2 macam ni sangat sesuai khasnya untuk remaja2 di luar sana. E’eh, bertazkirah pulak hari ni. aku bukan nak cakap aku baik ye. aku memang manusia yang very2 tak perfect. Tapi apa aku cakap ni reality hidup yang terpaksa diakui kebenarannya. 

Buku ni menceritakan kisah cinta antara Dr Muslih dengan isterinya, Qani’ah. Walaupun penulis tak cakap kat sini. Tapi aku yakin 100% yang dia cerita pasal diri dia dengan suaminya Dr Farhan hadi. Bila baca ni, kita rasa bahagianya cinta yang berlandaskan syariat ni. 

Tapi kelemahan buku ni, nipis je, penghayatan pun jadi kurang. Pastu, dia macam kurang dialog,jadi kurang hidup watak2 tuh. Tapi apa2 pun, objektif penulis dah sampai bagi aku. 

Ni aku nak taip antara nasihat menarik dalam buku ni. Antara je la, nak tahu lebih lanjut, beli 12 hengget
Ramai kenalanku mengadu bahawa perkahwinan mereka tidak bahagia. Ada kalangan mereka yang berkonflik dengan pasangan sejak awak pernikahan.ada juga yang merajuk dengan pasangan pada awal pernikahan hanya kerana urusan teknikal seperti rombongan lambat sampai. Sesetengahnya, mengadu suaminya tidak mempedulikan hak batinnya, padahal sebelum kahwin, ‘perkara’ itulah yang menjadi seolah-olah tumpuan utamanya melalui usikan dan perbualan.
            Aku juga hairan melihat pasangan yang asyik bertelagah ketika bercinta tapi akhirnya tekad untuk berumahtangga. Bila dah kahwin, gaduhnya lebih besar dan pihak isterilah yang selalu nya jadi mangsa. Setiap hari makan hati berulam jantung. Tak kurang ada yang sampai bercerai setelah baru setahun jagung berumah tangga.
            Bila bermuhasabah, rupa-rupanya jalan yang mereka lalui untuk tiba ke gerbang perkahwinan bercampur aduk antara yang halal dan yang haram. Kurang sensitive dengan perkara2 yg boleh melalaikan hati drp hubungan dengan Allah. Tidak bahagia di dunia, di akhirat lebih sengsara.
            Aku menasihatkan mereka supaya MENAIKTARAFKAN perkahwinan itu dengan taubat. Jangan sesekali menyesali jodohmu tapi sesalilah dosa-dosamu. Ingat, usah sekali-kali mengambil langkah mudah untuk bercerai. Apa puN yang terjadi, berusahalah yang terbaik untuk mempertahankan ikatan suci itu.
            Oleh itu, bagi yang belum berkahwin, usahlah cemari rumahtanggamu dengan maksiat. Sebelum berkahwin, jodoh untuk mu adalah pilihan. Pilihan tentang sesusuk peribadi dan akhlak yang akan mendampingimu. Nama di dia telah pun tercatat di lohmahfuz untuk mu namun peribadinya ditentukan oleh peribadi mu. Allah tidak akan menjadikannya kufu pada kebiasaannya. Namun, tidak semua. Jika kau mengimpikan peribadinya soleh, soleh dan solehahkan lah diri mu.
Gigih aku taip. Peringatan utk diri sendiri dah semua.

pemilik cintaku @surabaya

No comments:

Post a Comment