GardenHERBShop: Memori : Kelas tingkatan 1 ummu aiman
HOME ABOUT US DIARI KATALOG CARA ORDER HUBUNGI KAMI

Tuesday 8 January 2013

Memori : Kelas tingkatan 1 ummu aiman



Hari ni takde kerja. tetiba teringat zaman mula2 masuk sekolah menengah dulu. Aku duk asrama. Banyak masalah aku kat asrama tu menyebabkankan aku kurang sabar lalu keluar tanpa apa2 notis. Ingat nak masuk balik tapi tak masuk2 sampai ketua dorm marah. Haha. Masalah pertama, makanan. Tak bes lansung makanan kat asrama tu. Serius aku bukan yang cerewet tapi memang takleh masuk tekak aku. Dahla aku ni ada masalah underweight. Pastu pulak, kena time bulan puasa, hari2 aku muntah, memang flat habis. Kakak senior yang tolong lapkan. Yuck. Lama2 dia pun menyampah ngan aku. Masalah kedua, masalah hantu. Adui, banyak sangat cerita hantu kat asrama tu. Tapi takde sapa kena pun. Biasala, cerita jelebih. Memang tiap2 malam tido ketakutan. Kena pulak, katil aku katil atas. Diorang kalau takut hantu diorang tido kat bawah beramai2. Sesak gila. Lemas aku. Las2 aku tido sorang2 kat atas dalam ketakutan. Hehe. Memang aku penakut teramat. Masalah ketiga, masalah air. Yang ni memang menyakitkan hati. Seksa jiwa raga nak mandi, nak buang apa semua. Pagi punyala beratur lama. Oh, tak besnya. Bayangkan tetiba tgh ber*k, takde air, geli tahap kronik. Sampai tandas kotor gile penuh ngan taik2 yang tak dapat di basuh. Hoho, horror nya. 

            Dan masalah yang buat aku rasa takde guna sekolah adalah masalah mengantuk yang tak dapat dikawal lansung. Masuk kelas je aku memang tido. Betul2 tido. Yang paling aku berani tido mati time kelas bahasa arab, ustaz wan hasan. Ustaz ni kelakar tapi baik. Dia bia je aku tido. Tak tau nape ngantuk sangat, nak kata tak cukup tido, takde la sangat. Mungkin makanan kot. Ada satu cerita kelakar yang aku ingat, masa kelas sejarah, pn paridah yang ajar masa tu. Dia buat teka teki hari tu. Dia akan point la sapa yang kena jawab.  Soalan dia “siapakah ketua pedagang portugis yang mula datang2 ke melaka?” lebih kurang gitu lah soalannya. Tetiba dia suh aku jawab. Masa tu tgh syok tido, kawan2 kejut, aku terpinga2. Diorang bisik jawapan kat aku “lopez  dani! lopez!” aku denga kuih lapis, so, aku jawabla KUIH LAPIS, bergegar kelas orang gelak kat aku. Hukhuk. Rasa sangat bangang! Tahap kebolehupayaan otak aku semakin membimbangkan. Macamana boleh terfikir kuih lapis yang takde kena mengena ngan subjek sejarah. DAMN!!

            Cukuplah! Aku pun keluar asrama. Walaupun rumah aku jauh dan takdelah seselesa mana (duk umah nenek masa tu), tapi masalah2 tu tak membelenggu aku. Walaupun aku bukan lah belajar mana kt umah, tapi sekurang2 nya aku tak tido dalam kelas lalu menyebabkan prestasi aku naik dari duk asrama. Aku telah berjaya membuat satu keputusan yang bijak dengn cepat. Alhamdulillah. tp kan, aku sayang sekolah tu. manusia yang aku kenal semua baik2 belaka. sebab tu walau jauh berulang alik, tetap setia.

a
sekolah aku 1996-1998


No comments:

Post a Comment