GardenHERBShop: terima kasih semua
HOME ABOUT US DIARI KATALOG CARA ORDER HUBUNGI KAMI

Monday 31 December 2012

terima kasih semua



Assalamualaikum..
 
Bye2 2012 dan selamat datang 2013. Tahun 2012 adalah tahun yang sangat seronok untuk aku. biasalakan, hidup manusia ni ada tahun happy ada tahun sedih. Slah satu sebab kenapa aku hepy ialah sebab tak keje dan boleh melayan anakanda tersayang.  Walaupun begitu, aku dapat belajar satu  benda yang bagi aku penting sebenarnya untuk semua orang iaitu PROMOSI. Sebelum ni belajar sikit2 tu pun teori je. Kali ni, memang belajar secara praktikal macamana nak mempromosikan sesuatu. Dan sebab tu jugaklah blog syok sendiri ni di create. 

            Pernah tak baca buku ‘Rich dad poor dad’ by Robert TKiyosaki? Buku tu dah lama sebenanya tapi glamor. Ramai yang dah baca. Dia cerita macamana nak urus kewangan kita supaya hidup kita bebas tak terbelenggu dek hutang. Dalam tu dia ada cerita tentang kepentingan promosi. Kemahiran yang perlu ada oleh semua orang. Robert kata tak kira apa pun pekerjaan kita kita mesti pandai mempromosikan sesuatu (tak kisahla diri kita, barangan atau perkhidmatan). 



            Sekarang ni, produk Shaklee sangat meletup oleh kerana ramai nya yang jadi ahli dan mempromosikan produk kesihatan dari US ni. aku pun terpengaruh n dah beli pun. Memang hebat penangan pengedar2 nya yang rata2 dari golongan pberpendidikan tinggi.Tak dinafikan memang produk tu bagus ikut pengalaman aku guna. Tapi bila baca satu komen di wall seorang kawan  yang juga pengedar Shaklee ni, aku jadi tak setuju.  Yang komen tu kata “apa la ko duk sibuk sangat promot benda ni. kita belajar tinggi2, buat la ikut kepakaran kita. bab jual2 tu bagi la yang tak sekolah tinggi.” Huh, apa ko ingat keje promote2 sale2 ni senang/bodoh snagat ke? Dah tu kerja engineer tu intelligent sangat? Sepanjang aku keje sebagai engineer 2 tahun, banyak je keje2 bodoh (budak darjah 1 pun boleh buat) aku buat. Takdelah semua nya gempak. Adatlah tu. Kerja2 promotion dan sale ni lagi menguji minda dan emosi. Aku rasa lah. so, jangan hina or kutuk. Lagipun, 9/10 dari rezeki kat atas muka bumi ni kan dari perniagaan.

            Macam aku, walaupun produk yang aku jual ni tak glamor n tak lah untung besa tapi aku suka sebab mencabar dan boleh tolong pasarkan produk orang islam yang dikilangkan sendiri. Dan yang paling penting sekali aku percaya kepasa produk organic ni memang bagi long term effect yang bagus. 

            Perancangan tahun ni, aku nak belajar banyak benda lagi. Masak, fotographer, jahit dan juga pendidikan awal kanak2. Belaja sikit2 la kan. takde la nak kena bagi expert semua. Sekang ni masa untuk kumpul skill. Duit tu nanti2 la fikir. Sementara ada penaja ni (en saiful), kita upgrade skill dulu. Bila dah banyak skill aku belajar, nanti2 senang lah aku buat duit pastu bagi en saiful lak belaja. Hehe. Tapi aku tak nak amik phd. Tak minat sebab takleh nak apply dalam kehidupan harian. Lagipun, dulu ada tolong member2 yang ambik phd. Tak bes dan sangat memboringkan…

            Lain2 perancangan bisnes tahun ni adalah zero sebab nak tumpu kat benda lain. Yeehaa.. tapi bisnes run cam biasa. Terima kasih pada yang membeli. Suka  sebab blog yang tak seberapa ni boleh bagi pendapatan jugak sedikit sebanyak. Mission completed!!

No comments:

Post a Comment